Friday, January 6, 2012

Idag ....

.... är det - 10 grader ute. Chiffe väckte mig med sitt evinnerliga tassande som alltid när han är nödig på morgnarna, vi har laminatgolv så man kan ju säga att de hörs, grabbarna.
*
tjuff tjuff tjuff tjuff tjuff tjuff, Chiffes tassande fram och tillbaka. Bandit låter som när ett gammalt tåg startar: chi chi chi chi chi chi chi chichichi. Svårförklarat det där. Får spela in dem någon gång.
*
Upp ur sängen, skutt i rullstolen (hah vem försöker jag lura?) ställa sig upp, snurra ett halvt varv, prata med benen så de böjer sig försiktigt. Rulla ut i hallen, ta på jacka över pyjamasen.
*
Be Bandit visa var den lilla godisväskan ligger. Följer honom då han skuttar in i vardagsrummet för att visa mig hallmöbeln!! (Inte rrrrriktigt klar med allt här sedan flytten) Han ställer sig på bakbenen och sträcker sig upp och visar mig att i låda 2 (från hans håll räknat) så finns det efterlängtade godiset i en liten väska med döskallar.
*

Tar med den och sedan går vi, (jaja ni fattar). Jag står först vid dörren, hundarna får sätta sig bakom mig och med förmaningen "stanna" som ett mantra om och om igen, tillsammans med ett litet "mamma först". Voffarna sitter snällt kvar när jag rullat ut och jag säger varsågod. Båda är snabbt ute och Chiffe påbörjar sin favoritsysselsättning, äta snö! Vilket betyder många kisspauser på en dag, tog tid på honom en gång, då stod han och skvalade i minst 40 sekunder!
*

Nu sprang de iallafall ut och helt plötsligt får jag höra en dov morrning samtidigt som jag själv får syn på dem. Rådjuren! Chiffe var startklar och jag snabbtänkt:
*
- Chiffe! Ska du ha pipekotten säger jag och rullar överdrivet glatt mot dörren.
*

Chiffe spetsar sina öron och kommer springande efter mig som en raket. Jag öppnar dörren, rullar in en bit och sträcker mig efter den gula pipekotten som ligger på elementet.
*
Helt plötsligt försvinner omvärlden för Chiffe, han ser bara sin pipekott där den ligger i mitt knä. Jag ser rådjuren springa in i skogen och kastar den gula pipleksaken ut i snön. Puh.
*
Åhå, Bandit då tänker ni. Bandit han går sina egna vägar och njuter allmänt av livet, lukterna, ljuden, smaken på saker. Han får inte skälla på djur när han ser dem i fönstret, så han har en konversation istället. Han verkligen "pratar"!
*

Så var vi inne igen då, mina bara fötter klarar sig fint, men båda mina lår hade "senadrag" fast annorlunda av kylan, så oooont men nu har jag snart tinat. Får väl elda i kaminen också.
*
Micke fyllde år igår, så ikväll ska vi bjuda på fika. Och så ska han få sin present av mig såklart. Jag har köpt en avståndsmätare, så nu kan lasern mäta avstånd åt honom så slipper han måttstock på stora ytor.
*
Somnade vid 3, vaknade vid 8. Eller, blev väckt! Ville inte gå och lägga mig igen så jag bytte om och nu sitter jag här, med er.
*
Ganska mysigt att få filosofera på pränt. Bara skriva ner det jag tänker på i detta nu. Så ha tålamod med mig, för precis som när jag pratar i verkliga livet, så skriver jag. Det vill säga att jag hoppas mellan många ämnen samtidigt och många har svårt att följa mig. Tills de lärt känna mig och klurat ut hur galet jag fungerar.
*
*
Kram ♥♥// Mystica

No comments:

Post a Comment