Thursday, February 9, 2012

Lite om allt ....

.... och inget.
*
*
Denna kyla tar knäcken på mig. När mina knän blir kalla så gör de så ont så jag nästan inte vet var jag ska ta vägen.
*
*
Men snart är våren och sommaren här. Våren med sin björkpollen = täppt näsa och ögonkli.
*
*
Här kommer en sak som jag tror att ni inte vet: När jag var 3 månader gammal så fick mamma och pappa åka in med mig på sjukhuset, för jag bara skrek och skrek. Väl där så konstaterades att jag hade atopisk exem. (Inte på en gång naturligtvis, förmodligen efter prover och tester, men det kommer ju inte jag ihåg.)
*
*
Under åren har exemet växt bort men dock inte helt. Vintern behandlar inte min hud snällt och sår klias ofta upp, men på sommaren så försvinner den oftast helt. Vilket är underbart.
*
*
Min MS tar ju också stryk av kylan, men även i värme, så helst ska det vara "lagom". 20 grader varmt och sitta i skuggan och njuta. Det passar mig fint. Kan nog vara lite varmare än så också.
*
*
Det är extremt torr hud på vintern och klåda som gäller, menmen, har jag klarat det såhär länge så klarar jag det nog en stund till. Det är inte så hela vintern utan det kommer och går.
*
*
Till mitt exem hör såklart en jäkla allergi mot det mesta: Fisk, nötter, pälsdjur (ska förklara varför mina hundar går fint strax.) Alltså, går fint ihop med min allergi. Det där lät också knäppt, men ni förstår .... hoppas jag. Hästar och fisk är rent av livsfarligt för mig. Det är säkert något mer också som jag inte kommer ihåg nu.
*
*
Hundar. Det finns alltså vissa raser som går bättre än andra. Till exempel: KorthårigYorkshireterrier (vet ej med långhåriga) och Tervueren, Nu tog jag upp just dessa två raser då de finns direkt i min närhet.
*
*
Båda dessa raser har torr päls som gör att mjället ramlar ur till skillnad mot för hundar med fet päls där mjället stannar kvar. Iallafall så tålde jag den första Tervuerenkillen jag träffade. Så jag köpte min första Tervueren, han lämnade oss i mars 2007 och han är grymt saknad. Han blev 11 år. Nu har jag en till Tervuerenkille som heter Chiefen, han fyller 4 år i Mars. En tjockis sedan han fick bo hos mormor och morfar under 6 månader på grund av husköp och så. Så nu bantar han, men han verkar ju inte må sämre för det. Kan tillägga att vi blir mer allergisk mot honom nu när han är tjock. Vet inte varför men så är det.
*
*
Vovve nummer två är en papillon (75%) och yorkshireterrier (25%). Ska tillägga att jag inte alls tål renrasiga papillon. När jag fann lille Bandit på blocket så kände jag att jag måste få träffa honom. Han var ju trots allt 25% yorkshireterrier. Jag åkte upp till Härnosand och träffade det lilla pyret. Han sov i min famn och jag var såååå snorig. MEN ingen ögonallergi alls. Vid senare möten petade jag mig själv i ögonen efter att ha tagit i honom, men jag fick ingen reaktion.
*
*
Köpte Flutide Nasal mot allergi på apoteket och när valppälsen försvann så gjorde min snorighet det också. Så länge de inte har tovor som det samlas mjäll i så går allt finfint.
Måste påpeka att vovve nummer ett är den minsta och vovve nummer två är den största, skrev dem i helt fel ordning, så kan det gå när man skriver som man tänker. Lilla voffen Yorkshireterrier/Papillon Bandit fyller 5 år i Juli och Tervuren Chiffe fyller 4 i Mars. Så det blir min lille storebror och min store lillebror.
*
*
*
*
Kram ♥♥ // Mystica

No comments:

Post a Comment